شاخصه های ممتاز

شاخصه های ممتاز

شاریو - پل سارای

شاخصه های ممتاز

ابعاد و دهانه بندی:

پل بطول کلی 556 متر و با دهانه های تا 95 متر و با ارتفاع بلندترین پایه تا روی عرشه حدود 53 متر اجرا گردیده که در زمان طرح و احداث در پروژه های راه آهن کشور کم نظیر بوده است.

صعوبت و محدوده جغرافیایی اجرا:

درست در بالادست پل، جاده در دست احداثِ دسترسی سد و در پایین دست آن، محل دریاچه سد شهریار واقع است. ابتدا و انتهای پل با دو دستگاه تونل در قبل و بعد از کوله ها احاطه شده و در جغرافیای صعب العبور منطقه، برای تامین محل اجرای برخی پایه های میانی، عملیات خاکی برای ساخت «پلتفرم ویژه» با حدود «70 متر ارتفاع خاکریزی» و در طول و عرضی محدود، با دشواری بسیار همراه بوده است.

موقعیت اجرا و شرایط زمین شناسی:

محدوده اجرای پل از بالادست دقیقا احاطه شده با یک زون زمین لغزش (لنداِسلاید) فعال می باشد که در طرح اولیه، اجرای شمعهای حایل متعدد برای کنترل تحرکات زمین حین اجرا پیش بینی گردیده بود اما در حین اجرا با تدابیری ویژه، این امر بی نیاز از احداث شمعهای حایل و با صرفه جویی قابل توجهی به انجام رسید. از سویی پلتفرم خاکیِ عظیمِ اجرا شده در دهانه های میانی، با تقویت پاشنه، بر پایداری زون مذکور نیز افزوده است.

جانمایی پایه ها:

بستر پل نیز به صورت سنگ‌های یکپارچه نمی‌باشد و متشکل از زبانه‌های سنگی با مقاومت بالا بوده که حدفاصل آن‌ها زمین‌های سنگی کم مقاومت و گاها ریزشی است؛ لذا می‌توان گفت ساختگاه این پل از نظر زمین‌شناسی و سنگ‌شناسی نیز شرایط خاصی دارد. برای جانمایی پایه‌های پل مطالعات زمین‌شناسی گسترده ای صورت گرفت. به عبارتی، دلیل فواصل نامساوی پایه‌ها؛ اصرار بر قرارگیری آن‌ها بر روی زبانه‌ای سنگی با مقاومت بالا بوده، با توجه به این شرایط؛ گویی طراحی پل سارای از پایین به بالا و درخور شرایط زمین‌شناسی انجام شده است. فونداسیونهای این پل با مجموع حدوداً 3800 متر حفاری شمع (شمعهای تا عمق 30 متر) بر بستر سنگی زیرین این زون ناپایدار اتکا یافته اند. همچنین بخش انتهایی پلان مسیر پل در افق بصورت قوس دار می باشد.

ارتفاع متغیر صندوقه بتنی عرشه:

عرشه ی پل تماما بصورت صندوقه بتنی با قالب شاریو بوده که با ملاحظات طراحی بهینه و نیز زیباشناختی، بر خلاف برخی پلهای مشابه، عرشه این پل با مقطع با ارتفاع متغیر (از حدود 4 متر در میانه دهانه تا 7 متر روی پایه ها) محاسبه و اجرا گردیده است.

منظر و معماری و ملاحظات زیباشناختی:

مقاطع غیرمنشوری عرشه صندوقه بتنی و فرم دهانه و پایه ها و نیز مهندسی ارزش انجام شده حین ساخت برای تغییر طرح سه دهانه پل از طرح اولیه تیرپیش ساخته بتنی به صندوقه شاریو، عملاً ظاهر و معماری یکدست و چشم نواز را در طرح نهایی ایجاد نموده است.

کنترل کیفی ویژه:

اراده پیمانکار به ایجاد سازه ای مانا و کیفی، با بکارگماردن تیم کنترل کیفی متخصص از ابتدای کار با تهیه طرح اختلاطهای خاص موردنیاز آغاز و با نظارت مستمر کیفی (علاوه بر آزمایشهای اجباری دستگاه نظارت و آزمایشگاه کارفرما) صورت گرفته است.

پیشگامی در حل معضل جدی سرطان بتن در کل محور:

توجه ویژه و پیگیری تیم فنی و کنترل کیفی شرکت توسار برای این پل بخصوص، با پشتیبانی و همراهی مشاور و کارفرما، نهایتاً منجر به شناسایی مشکل، ارائه پیشنهاد و راه حل و نهایتاً اصلاح کل روند تولید بتن های راه آهن میانه اردبیل گردید تا از فاجعه ادامه ساخت بتن بدون توجه به استعداد بسیار بالای واکنش قلیایی سنگدانه مصالح منطقه در سازه های متعدد و مهم در طول کل محور راه آهن جلوگیری گردد. این توجه خاص و حیاتی شرکت توسار، در گزارش اولیه مهندسین محترم مشاور پروژه در خصوص راهکارهای مشکل مزبور، مورد تقدیر ایشان واقع گردیده و دوامِ اصلاح شده در کلیه بتنهای ابنیه، پل و تونل و... در راه آهن میانه اردبیل، به گواه مستندات غیرقابل انکار موجود، بی اغراق مدیون توجه و نگاه ویژه، به مقوله «بتن» در «پل سارای» می باشند.

پیشگامی در بومی سازی دانش قالب بندی بتن:

مهندسی معکوس و طرح و ساخت تجهیزات قالب شاریو با ظرفیت 250 تن در پروژه های زیرساخت ریلی کشور که با این ظرفیت و کاربری برای نخستین بار توسط شرکت توسار به انجام رسید، مقدمه سازِ تولیدات متعددِ بعدی این نوع قالب در داخل کشور و بومی سازی این دانش و بی نیازی از تامین ارزی و گران قیمت ارابه های خارجی شاریو گردید.

دقت ها؛ پیشنهادها و روشهای اجرایی ابداعی:

ساخت پل با ارائه پیشنهادات اجرایی متعدد در جهت افزایش کیفیت ساخت همراه بوده است. منجمله طراحی و ساخت یک سازه عرشه فلزی موقت 80 تنی جهت اجرای پارت درجاریز منتهی به کوله انتهایی پل، اجرای برخی شمعها بصورت خاص با حفاری دستی در سنگهای یکپارچه، پیشنهاد و اجرای پیش ساخته قطعات الحاقی نظیر قرنیزها، پیش بینی روسازی بتنی پیش ساخته از نوع اسلب تراک، تغییر کلی طرح سه دهانه کوچکتر میانی از تیر به مقطع باکس شاریو و....